TYTUŁ, LEAD i WYIMKI - czy mamy już NEWSA?

Atrakcyjny temat, dobry pomysł i lekkie pióro – czy to wystarczy aby nasz artykuł był ciekawy? Leśni rzecznicy prasowi uczyli się jak przygotować wartościowy tekst, który budzi emocje i zapada w pamięć.

Chcąc udoskonalić swoje umiejętności komunikacyjne, 25 leśników z terenu RDLP w Zielonej Górze przez dwa dni szkoliło się pod fachowym okiem pani Małgorzaty Haze - sekretarz redakcji Portalu Pracowniczego LP Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych.

UWAGA – zadanie do wykonania!

W ramach programu zajęć wybraliśmy się na „leśną ścieżkę zdrowia" przygotowaną przez Nadleśnictwo Świebodzin wokół Jeziora Łagowskiego. Była to wyprawa połączona z zadaniem zebrania materiałów do artykułu na stronę internetową. Potem weryfikowaliśmy pisownię stworzonych przez nas tekstów pod względem poprawności interpunkcyjnej i gramatycznej. Poprawialiśmy również błędy, które zostały specjalnie ukryte w przygotowanych wcześniej tekstach do ćwiczeń. Była to znakomita okazja do sprawdzenia naszych umiejętności związanych z posługiwaniem się językiem polskim.

To bardzo proste!

Podczas szkolenia pani Małgorzata Haze udzielała nam wskazówek na temat pisanych przez nas  tekstów. Wiele z nich opracowaliśmy na przykładach, które pochodziły z naszych stron internetowych. Poprawialiśmy i dopracowywaliśmy nasze pomysły do momentu, aż wszystko było stylistycznie poprawne. Wymienialiśmy uwagi związane z tworzeniem całego tekstu, jak i wytyczne dotyczące poprawności językowej.

Z prowadzonej dyskusji i ogólnych porad dowiedzieliśmy się, że przystępując do tworzenia tekstu, każdorazowo należy zadać sobie kilka pytań, a przede wszystkim:

  • Co chcę wyrazić w swoim komunikacie?
  • Do kogo piszę? Kto będzie odbiorcą mojego tekstu?
  • Po co piszę? Co chcę osiągnąć swoją wypowiedzią?
  • Jaka forma i jaka konwencja, jaki typ tekstu będą najodpowiedniejsze?
  • Jakie środki językowe (styl, konstrukcje zdań, słownictwo) najlepiej trafią do odbiorcy?

Zdaniem pani Haze: „Praktyka dowodzi, że jeśli tylko długość wypowiedzi na to pozwala, korekty należy dokonywać po głośnej lekturze całego tekstu i na wydruku, a nie na ekranie komputera". Swoją wypowiedź uzupełniła o siedem podstawowych zasad komunikatywnego stylu. Są to:

  • jasność
  • prostota
  • zwięzłość
  • dynamiczność
  • konkretność
  • konstrukcyjność
  • stosowność.

Najczęściej popełniane przez nas błędy to z kolei:

- za mało przecinków,

- za długie zdania,

- za dużo WIELKICH LITER!

Stanowiska funkcyjne takie jak: dyrektor, nadleśniczy, oraz: nadleśnictwo, pan, pani, to wyrazy pisane przez nas najczęściej wielką literą.

Nowe trendy w komunikacji, nowe możliwości i zmieniające się oczekiwania odbiorców motywują również nas, leśników, do sprostania współczesnym wyzwaniom i oczekiwaniom społecznym w przekazywaniu rzetelnej wiedzy o lesie. Wiemy, że komunikacja powinna być aktywnym dialogiem ze wszystkimi, którzy chcą wiedzieć więcej o nas i o naszej pracy.

Zapraszamy na strony internetowe naszych nadleśnictw, które zawierają wiele ciekawych artykułów oraz do śledzenia nas na leśnych Facebookach!