Asset Publisher
TYTUŁ, LEAD i WYIMKI - czy mamy już NEWSA?
Atrakcyjny temat, dobry pomysł i lekkie pióro – czy to wystarczy aby nasz artykuł był ciekawy? Leśni rzecznicy prasowi uczyli się jak przygotować wartościowy tekst, który budzi emocje i zapada w pamięć.
Chcąc udoskonalić swoje umiejętności komunikacyjne, 25 leśników z terenu RDLP w Zielonej Górze przez dwa dni szkoliło się pod fachowym okiem pani Małgorzaty Haze - sekretarz redakcji Portalu Pracowniczego LP Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych.
UWAGA – zadanie do wykonania!
W ramach programu zajęć wybraliśmy się na „leśną ścieżkę zdrowia" przygotowaną przez Nadleśnictwo Świebodzin wokół Jeziora Łagowskiego. Była to wyprawa połączona z zadaniem zebrania materiałów do artykułu na stronę internetową. Potem weryfikowaliśmy pisownię stworzonych przez nas tekstów pod względem poprawności interpunkcyjnej i gramatycznej. Poprawialiśmy również błędy, które zostały specjalnie ukryte w przygotowanych wcześniej tekstach do ćwiczeń. Była to znakomita okazja do sprawdzenia naszych umiejętności związanych z posługiwaniem się językiem polskim.
To bardzo proste!
Podczas szkolenia pani Małgorzata Haze udzielała nam wskazówek na temat pisanych przez nas tekstów. Wiele z nich opracowaliśmy na przykładach, które pochodziły z naszych stron internetowych. Poprawialiśmy i dopracowywaliśmy nasze pomysły do momentu, aż wszystko było stylistycznie poprawne. Wymienialiśmy uwagi związane z tworzeniem całego tekstu, jak i wytyczne dotyczące poprawności językowej.
Z prowadzonej dyskusji i ogólnych porad dowiedzieliśmy się, że przystępując do tworzenia tekstu, każdorazowo należy zadać sobie kilka pytań, a przede wszystkim:
- Co chcę wyrazić w swoim komunikacie?
- Do kogo piszę? Kto będzie odbiorcą mojego tekstu?
- Po co piszę? Co chcę osiągnąć swoją wypowiedzią?
- Jaka forma i jaka konwencja, jaki typ tekstu będą najodpowiedniejsze?
- Jakie środki językowe (styl, konstrukcje zdań, słownictwo) najlepiej trafią do odbiorcy?
Zdaniem pani Haze: „Praktyka dowodzi, że jeśli tylko długość wypowiedzi na to pozwala, korekty należy dokonywać po głośnej lekturze całego tekstu i na wydruku, a nie na ekranie komputera". Swoją wypowiedź uzupełniła o siedem podstawowych zasad komunikatywnego stylu. Są to:
- jasność
- prostota
- zwięzłość
- dynamiczność
- konkretność
- konstrukcyjność
- stosowność.
Najczęściej popełniane przez nas błędy to z kolei:
- za mało przecinków,
- za długie zdania,
- za dużo WIELKICH LITER!
Stanowiska funkcyjne takie jak: dyrektor, nadleśniczy, oraz: nadleśnictwo, pan, pani, to wyrazy pisane przez nas najczęściej wielką literą.
Nowe trendy w komunikacji, nowe możliwości i zmieniające się oczekiwania odbiorców motywują również nas, leśników, do sprostania współczesnym wyzwaniom i oczekiwaniom społecznym w przekazywaniu rzetelnej wiedzy o lesie. Wiemy, że komunikacja powinna być aktywnym dialogiem ze wszystkimi, którzy chcą wiedzieć więcej o nas i o naszej pracy.
Zapraszamy na strony internetowe naszych nadleśnictw, które zawierają wiele ciekawych artykułów oraz do śledzenia nas na leśnych Facebookach!